Plantaarifaskiitista (nykyisin käytettävä termi useassa lähteessä plantaarifaskiopatia) kärsivät voivat kokea kipua kantapään etupuolella jalkaterän keskiviivassa tai sisäsyrjällä. Kipu on monesti voimakasta varsinkin aamuisin. Kantapäästä lyhyen matkaa kohti varpaita mentäessä saattaa löytyä kipeä kohta painettaessa sormilla.

Plantaarifaskiitin synty

Plantaarifaskiittiin voi altistaa rasitus, kuten esimerkiksi pitkään seisominen, juokseminen tai voimakas ponnistus, ylipaino ja jalkaterän asentovirheet. Riskitekijöinä juoksijoilla voi olla esimerkiksi juoksumäärän nopea lisääntyminen, kova juoksualusta, korkeaa jalkaholvi, epäsopivat ja kuluneet jalkineet sekä kireä pohjelihas. Asiantuntijoilla on erilaisia näkemyksiä tarkasta ongelman syystä, mutta arvioiden mukaan kipu johtuu kalvon hiuksen hienoista repeytymistä. Kävellessä taas jännekalvo venyttyy sekä jo hieman revennyt kalvo ärsyyntyy.

Plantaarifaskiitin hoito

Plantaarifaskiittia on syytä hoitaa mahdollisimman nopeasti, sillä pitkittyessään se on huomattavasti haastavampi hoitaa. Toisinaan plantaarifaskiitin oireilu kestää jopa vuosia.

Pohjallisilla tai esimerkiksi teippauksella voidaan vähentää tuota venytystä ja katkaista usein ratkaisevalla tavalla kipukierre. Pohjallisia voitaisiin käyttää plantaarifaskiitin hoidossa nykyistä useammin. Plantaarifaskiitissa pohjalliset luetaan yleensä itsehankittaviksi apuvälineiksi.

Valmispohjallinen voi vähentää kipua kantapään alueella yhtä tehokkaasti kuin yksilöllinen tukipohjallinen. Valmispohjallisten ja yksilöllisten pohjallisten hyöty on nähtävissä lyhyehköllä aikajänteellä, kuten kolmen kuukauden ajanjaksolla (1; 2.) Valmispohjallisista on myös hyötyä 3 – 12 kuukauden aikajänteellä (3). Lisäksi plantaarifaskiittiin suunnitelluissa sarjavalmisteisissa pohjallisissa on sellaisia rakenteeseen ja materiaaleihin liittyviä ominaisuuksia, että ne auttavat erittäin tehokkaasti kuntoutujia. Esimerkiksi pohjallisessa oleva kantapään alueen pehmennys on kliinisen kokemuksen perusteella osoittautunut toimivaksi plantaarifaskiitissa.

Plantaarifaskiitin hoidossa hyviä keinoja ovat myös yöortoosit, tietyt fysikaaliset hoidot, alaraajalinjauksien parantaminen tai toisinaan manuaaliset käsittelyt. Kuntoutujan on myös syytä lopettaa mahdollinen kivun synnyttänyt rasitus, välttää pitkäaikaista seisomista sekä kovalla alustalla tapahtuvaa rasitusta. Akillesjännevenytykseen verrattuna kalvojänteen venyttely vähentää tehokkaammin kipua (4). Toisaalta mikäli pohje on kireä, niin suosittelemme tekemään pitkäkestoisia akilleksen alueen venytyksiä. Tarvittaessa painon pudotuksesta voi olla hyötyä. Hyvän päkiäkeinun omaava kenkä saattaa myös lievittää kipua.

Tutkimuksissa erityisesti urheiluteipillä tehtävät teippaukset ovat osoittautuneet tehokkaiksi kivun lievityksessä. Teippi on kliinisen kokemuksen perusteella hyvä ottaa kuitenkin pois yön ajaksi. Pitkäaikaiseen ja hoidoille huonosti reagoivaan plantaarifaskiittiin suosittelemme harkitsemaan paineaaltohoitoa. 

Erityisen tehokkaaksi pitkällä aikavälillä on osoittautunut nousujohtoinen, erityisesti fysioterapeuteille ja jalkaterapeuteille tuttu high load strength training- tyyppinen harjoittelu (5). On kuitenkin huomioitavaa, että plantaarifaskiitissa harjoittelulla ei usein saada heti tuloksia. Muutaman viikon tuloksettoman treenauksen jälkeen ei kannata antaa periksi. Harjoittelu täytyy olla sopivan haastavaa, mutta kipu ei saa jäädä treenikerran jälkeen pitkäksi aikaa päälle. Erittäin kivuliaassa plantaarifaskiitissa heti ei kannata aloittaa kaikkein rankimmista rappusharjoitteista, mutta vähitellen vaikeustasoa on syytä nostaa.

Yölastahoito on erityisen tehokasta siinä tapauksessa, jos aamulla ensimmäisen askeleen yhteydessä on erityisen paljon kipua. Öisin ärsyyntyneessä jännekalvossa tapahtuu paranemisprosessia. Uudiskudos on kuitenkin herkempää vaurioitumaan, jonka vuoksi aamuisin ensimmäisen askeleen yhteydessä ilmenee kipua. Ilman yölastaa tai yösukkaa alue on lyhentyneessä tilassa öisin. Yötuen avulla jännekalvo on parantumiseprosessin yhteydessä pidempänä, joten alue paranee yön aikana pidentyneemmässä tilassa. Näin ensimmäisen askeleen yhteydessä alue ei joudu niin kovalle venytykselle ja se ei ole yhtä herkkä vaurioitumaan. Yölastahoito yhdistettynä pohjallisten käyttöön on tutkimuksen mukaan tehokkaampaa plantaarifaskiitin hoidossa kuin pelkkä pohjallisten käyttö (6).

Toimivia hoitokeinoja plantaarifaskiitin katkaisemiseksi on varsin monia, joten suosittelemme hyödyntämään niistä mahdollisuuksien ja tilanteen mukaan useampaa kuin yhtä tai kahta eri keinoa. 

Plantaarifaskiitin hoitopaketin avulla saat monipuolisen ja erittäin tehokkaan hoidon kipuusi edulliseen hintaan. Hoitopakettiin kuuluu myös mm. harjoitus- ja teippausohje. Noudata kuitenkin ensisijaisesti terapeuttisi antamia ohjeita. Myös Aircast Airheel ilmatyynyside ja esimerkiksi yölasta Pro 2 ovat hyviä keinoja hoitaa plantaarifaskiittia. 

Kantapään alueen kipu voi johtua myös muusta syystä. Lue teksti liittyen kantapään kipuun.

Apuvälineet plantaarifaskiitin hoitoon

Plantaarifaskiitin hoitopaketti

Tutkimuksiin perustuvaa hyötyä plantaarifaskiitin hoitoon edulliseen hintaan. Plantaarifaskiitin hoitopaketti sisältää: AirCast AirHeel ilmatyynyside, Yölasta Dorsal Night Splinth, Motion Control Pohjalliset, Harjoitus-, venyttely- ja teippausohje sekä teippirulla. Paketin hinta 172 euroa.

Motion Control pohjalliset

Motion Control on erinomainen yleispohjallinen. Sopii esimerkiksi plantaarifaskiittiin, tukemaan lievää lattajalkaa, päkiäkipuun, känsäytymien ja neuropaattisen kivun hoitoon ja lievittämään kipua paljon seisomatyötä tekevillä henkilöillä.

Aircast Airheel ilmatyynyside

Erinomainen hoitokeino plantaarifaskiitin ja akilleksesjänteen tendinopatian hoidossa. Ilma kulkee kahden eri tyynyn välillä jalkapohjan ja kantapään takana. Tukee pitkittäistä kaarta kävellessän. Saatte tuen mukaan plantaarifaskiitin hoitoon suunnitellun harjoitusohjelman.

Yölasta Pro 2

Pro 2 yöortoosi plantaarifaskiitin hoitoon. Sopii molempaan jalkaan. Saatte lyhennelmän plantaarifaskiitin harjoitusohjelmasta tilaamalla yölastan kauttamme. Hinta 57,00 euroa.

PF8 yösukka

Sopii vasempaan ja oikeaan jalkaan. Sukka on tarkoitettu käytettäväksi yöllä tai muutoin levossa plantaarifaskiitin hoitoon. Saatte lyhennelmän plantaarifaskiitin harjoitusohjelmasta tilaamalla yölastan kauttamme.

Dorsal Night Splint yölasta

Dorsaalinen yölasta plantaarifaskiitin ja mm. akillesjänteen tendinopatian hoitoon. Herkkäunisilla saattaa häiritä unta hieman vähemmän kuin normaali yölasta, kuten Pro 2. Saatte lyhennelmän plantaarifaskiitin harjoitusohjelmasta tilaamalla yölastan kauttamme.

Varaa aikasi fysioterapiaan

Hoitoon kannattaa hakeutua, mikäli kipu pitkittyy, liittyy traumaan ja jos jalka ei kestä astumista.

Voit varata ajan Myyrmäen tai Tikkurilan Auronin toimipisteeseen, jossa fysioterapeutti voi tutkia jalkasi, arvioida mahdollisen apuvälinetarpeen sekä suunnitella yksilölliset harjoitteet. Voit lukea lisää Myyrmäen ja Tikkurilan apuvälinevarastosta painamalla tästä.

Sivustolla jalkaspesialisti.fi olevat tiedot eivät korvaa ammattilaisen antamaa lääketieteellistä neuvontaa. Myöskään sivuston jalkaspesialisti.fi sisältöä ei saa käyttää diagnoosin tai hoidon perustana, vaan se on ainoastaan täydentävää tietoa. Apua kuntoutukseen saat esimerkiksi lääkäriltä, alaraajafysioterapiaan erikoistuneelta terapeutilta tai jalkaterapeutilta.

Lähteitä

(1.) Baldassin, V., Gomes, CR. & Beraldo, PS. 2009. Effectiveness of prefabricated and customized foot orthoses made from low-cost foam for noncomplicated plantar fasciitis: a randomized controlled trial. Archives of Physical Medicine & Rehabilitation 2009; 90 (4): 701-06

(2.) Landorf KB, Keenan AM, Herbert RD: Effectiveness of Foot Orthoses to Treat Plantar Fasciitis: A Randomized Trial. Arch Intern Med. 2006 Jun 26;166(12):1305-10

(3.) Hume, P., Hopking, W., Rome, K., Maulder, P., Coyle, G. & Nigg, B. 2008. Effectiveness of foot orthoses for treatment and prevention of lower limb injuries: a review. Sports medicine 2008; 38 (9): 759–779

(4.) DiGiovanni, BF., Nawoczenski, DA., Lintal, ME., Moore, EA., Murray, JC., Wilding, GE. & Baumhauer, JF. 2003. Tissue-spesific plantar fascia-stretching exercise enhances outcomes in patients with chronic heel pain. A prospective, randomized study. J Bone Joint Surg Am. 2003 July; 85-A(7): 1270–7

(5.) Ratleff MS, Mølgaarrd, Fredberg U, Kaalund S, Andersen KB, Jensen TT, Aasklov S & Olensen JL 2014: High Load strength training improves outcomes in patients with plantar fascitis: A randomized controlled trial with 12-month follow-up

(6.) Lee, WC., Wong, WY., Kung, E. & Leung AK. 2012. Effectiveness of adjustable dorsiflexion night splint in combination with accommodative foot orthosis on plantar fasciitis. J Rehabilitation Res Dev. 2012 Vol 49, Numer 10, pages: 1557–1564

×

Ostoskori