Kenkien valintaan vaikuttaa muun muassa käyttötarkoitus ja yksilölliset tekijät.

Yleistä jalkineiden valinnasta

Osta kengät mieluummin iltapäivällä, sillä jalat voivat turvota päivän mittaan. Kenkään tarvitaan 1–1,5cm käyntivara. Iän ja esimerkiksi raskauden myötä jalan koko vai muuttua. Esimerkiksi 60- vuotiaalla naisella kengän koko voi olla merkittävästi suurempi verrattaessa tilanteeseen kun hän oli 20- vuotias. Jalkineen kokonumerointi toimii vain viitteellisenä apuna. Liian kapeat ja matalakärkiset kengät puristavat varpaat suppuun lisäten päkiäkuormitusta. Kauan jatkuessa tämä saattaa johtaa haavaumiin diabeetikoilla, vasaravarpaisiin, päkiän levenemiseen ja vaivaisenluuhun. Normaalisti kengän täytyy taittua vähintään päkiänivelen kohdalta kävellessä.

Mitä matalampi jalkineen korko on, sitä tasaisemmin kuormitus jakautuu alaraajoissa. Korkokengät voivat pitkäaikaisessa käytössä altistaa jalan etuosan virheasennoille, mutta hyväkuntoinen jalka kestää lyhytaikaista korkokenkien käyttöä. Akillesjänteen ongelmista kärsivät potilaat saattavat jopa hyötyä lyhytaikaisesta korollisten kenkien käytöstä. Tuolloinkin mieluiten käyttö vain terapeutin ohjauksen mukaan. 

Toisinaan jalkineen kärjen kärkikäynti on tehty niin, että varpaat osoittavat ylöspäin. Vältä tällaisia jalkineita. Toisinaan jalan ongelmissa tarvitaan sellaisia jalkineita, joiden pohjassa on päkiäkeinu. Myöskään tällöin varpaat eivät saa osoittaa ylöspäin, vaan keinun täytyy tulla jalkineen pohjan muodosta. Laadukkaissa juoksulenkkareissa ja vaelluskengissä päkiäkeinu on rakennettu niin, että päkiältä ja kantapäältä jalkineen paksuus on samankaltainen keskenään ja päkiältä varpaita päin mentäessä pohjan paksuus kapenee vähitellen.

Lapsen normaalia oireetonta jalkaa ei tulisi tukea liian kovilla tuennoilla. Lisäksi jalan ollessa jalkineessa varpaiden ei tulisi näyttää ylöspäin. Emme suosittele kuvan mukaisia jalkineita lasten tai aikuistenkaan käyttöön. Outi Kaaralaisen kuva julkaistu Askella.fi luvalla.

Toisinaan paljasjalkakenkien tyyppiset jalkineet saattavat olla hyvä vaihtoehto erityisesti niille, joiden askel ohjautuu enemmän päkiävoittoisesti alustalle tultaessa. Usein kivuliaampaan vaiheeseen tarvitaan tukevampia jalkineita ja aivan kaikkiin jalan ongelmiin paljasjalkakengät eivät sovellu. Paljasjalkakenkien käyttöön totuttelu kannattaa myös aloittaa vähitellen. Mikäli halutaan juosta paljasjalkakengät jalassa, alustan on hyvä olla pehmeä.

Hyvä kenkä tuntuu hyvältä kun sitä testataan jalkaan. Jalkineita kannattaakin testata kaupassa ja kävellä hetken aikaa ennen ostopäätöstä. 

Kenkien hankinta jalkavaivaan

Ylipronatoiva jalka saattaa tarvita kiertojäykän kengän, missä on tukeva kantakappi. Luja kantakappi ei taivu takaa painettaessa. Jäykkään jalkaterään saattaa sopia paremmin kiertolöysämpi jalkine. Mikäli jalassa ei ole kipuja tai esimerkiksi haavaumia, niin kengältä vaaditaan vähemmän tukiominaisuuksia. Lattajalassa ja yliliikkuvassa jalkaterässä voidaan tarvita jalkineelta kiertojäykkyyttä.

Mikäli käytät tukipohjallisia, kokeile aina pohjallisten sopivuutta jalkineeseen kenkäostoksilla käydessäsi.

Reumaatikot, diabeetikot ja pitkäaikaisista jalkaterän virheasennoista kärsivien potilaiden kannattaa kiinnittää erityistä huomiota jalkineisiinsa. Myös akuuttiin jalkaterän kipuun voidaan vaikuttaa tietynlaisilla jalkineilla. Usein esimerkiksi normaaali päkiäkeinun omaava juoksukenkä toimii hyvin lievittämään akuuttia kipua, mutta kaikissa tilanteissa se kuitenkaan toimi halutulla tavalla. Päkiäkeinusta voi olla hyötyä myös vaivaisenluussa, hallux rigiduksessa ja isovarpaan tyven nivelrikossa.

Mikäli et löydä sopivia jalkineita esimerkiksi urheilukaupasta, niin suosittelemme valitsemaan jalkinekauppanne huolella. Esimerkiksi Kenkä-Ralesta Helsingistä löydät diabeetikoille tai reumaatikoille hyvin sopivia jalkineita. Toisinaan hyvät kenkäkaupasta hankitut jalkineet eivät ole riittäviä, jolloin kannattaa hakeutua yksilöllisiä jalkineita myyviin erikoisapuvälinemyymälöihin.

Jalkaterän ongelmista kärsivän potilaan kannattaa kysyä apua asiantuntijalta, kuten alaraajoihin erikoistuneelta fysioterapeutilta, jalkaterapeutilta, jalkahoitajalta tai lääkäriltä. Ammattitaitoiselta suutarilta saat apua pienempiin jalkineiden muutostöihin liittyen.

Currex Med Arch pohjalliset

Erinomainen yleispohjallinen suurimmalle osalle jaloista. Currexin dynaaminen tuenta toimii erityisesti niille kenen pitkittäinen jalkaterän kaari on normaali tai hieman madaltunut. Vaikeissa jalkaterän ongelmissa konsultoithan alaraajoihin erikoistunutta fysioterapeuttia tai jalkaterapeuttia.

Pohjallisten hyödyt

Pohjallisia voidaan käyttää kivun hoidossa, tasaamaan jalkaan kohdistuvia voimia ja parantamaan jalkineen käyttömukavuuden parantamisessa. Voit lukea täältä lisää pohjallisista.
Shopping Cart

Lisätietoa harjoitusvideoista

Tämän tuotteen ostajana voit hankkia pääsyn alaraajafysioterapeutin suunnittelemiin harjoitusvideoihin videoportaalissamme.

Alta otsikkoa klikkaamalla löydät tarkemmat harjoitekohtaiset esittelyt:

Harjoitteet etenevät nousujohteisesti, ja niissä on huomioitu eri kuntotason omaavat asiakkaat. Mukana lisäharjotteita lattajalkaan, joita voi tehdä tarvittaessa.

Tutkittuun tietoon ja käytännön kokemuksiin perustuvat alaraajafysioterapiaan erikoistuneen fysioterapeutin suunnittelemat harjoitusvideot koostuvat yli 20 minuutin videomateriaaleista, joissa kuvataan harjoitteet käytännössä.

Harjoitteilla pyritään edistämään jalan ryhtiä lievässä lattajalassa, mutta osa harjoitteista soveltunee myös merkittävämpään lattajalkaan. Harjoitteet etenevät nousujohteisesti, ja niissä on huomioitu eri kuntotason omaavat asiakkaat. Mukana lisäharjoitteita lonkalle ja venytyksiä pohkeelle, joita voi tehdä videon opastamissa tilanteissa tarvittaessa.

Alaraajafysioterapian käytäntöihin ja käytännön kokemuksiin perustuvat alaraajafysioterapiaan erikoistuneen terapeutin suunnittelemat harjoitusvideot koostuvat noin 20 minuutin videomateriaaleista, joissa kuvataan harjoitteet käytännössä.

Vaikka harjoitteet on valittu erittäin tarkasti ja niissä on pyritty parhaalla mahdollisella tavalla huomioimaan yksilöllisyys, niin ne eivät kuitenkaan saa korvata teille yksilöllisesti ohjattuja harjoitteita. Erityisesti vaikeissa jalan ongelmissa konsultoithan lääkäriä, alaraajafysioterapiaan erikoistunutta terapeuttia tai jalkaterapeuttia.

Harjoitteet on suunniteltu polven nivelrikon kuntoutukseen. Harjoitteet etenevät nousujohteisesti, ja niissä on huomioitu eri kuntotason omaavat asiakkaat. Videoilla on lihasvoimaharjoitteiden lisäksi erilliset osiot tasapaino- ja liikkuvuusharjoitteille, joita tehdään videoiden ohjeistuksen perusteella vain tarvittaessa.

Voit valita videot vain tiettyjen polven nivelrikon tuotteiden lisänä 24,90€ lisähintaan.

Tutkittuun tietoon ja käytännön kokemuksiin perustuvat alaraajafysioterapiaan erikoistuneen terapeutin suunnittelemat harjoitusvideot koostuvat noin 30 minuutin videomateriaaleista, joissa kuvataan harjoitteet käytännössä.

Vaikka harjoitteet on valittu erittäin tarkasti ja niissä on pyritty parhaalla mahdollisella tavalla huomioimaan yksilöllisyys, niin ne eivät kuitenkaan saa korvata teille yksilöllisesti ohjattuja harjoitteita. Erityisesti vaikeissa jalan ongelmissa konsultoithan lääkäriä, alaraajafysioterapiaan erikoistunutta terapeuttia tai jalkaterapeuttia.