Patellaarinen tendinopatia
Hyppääjän polvessa (toiselta nimeltään patellaarinen tendinopatia) kipu paikantuu polvilumpion alapuolelle jänteeseen. Etureiden voima välittyy polven ojentuessa polvilumpion yli jänteelle ja jänteeseen voi syntyä hyppääjän polvessa mikrorepeämiä.
Oireilua provosoi polven ojennusliikkeet, kuten hyppiminen. Hyppääjän polvea onkin usein 15–30- vuotiailla, jotka harrastavat aktiivisesti esimerkiksi palloilupelejä. Tyypillisesti nuori harrastaa esimerkiksi lentopalloa, jossa on hyppyjä sekä nopeita suunnan muutoksia. Harjoittelu kovalla saattaa provosoida tilannetta.Tutkittaessa hyppääjän polvea on syytä tarkastaa hyppytekniikka, onko reidessä lihasheikkoutta, alaraajojen mahdolliset virheasennot, kuten pitkittynyt pronaatio sekä muun muassa mahdolliset liikerajoitukset, kuten nilkan koukistussuuntaan oleva liikkuvuuden rajoitus. Jännealue voi olla painettaessa kipeä.

Hoito

Alussa on syytä jättää repivimmät ja räjähtävimmät harjoitteet tauolle. Esimerkiksi lentopallossa on paljon nopeita hyppyjä ja akuutissa vaiheessa kovimmat treenit kannattaakin jättää väliin.

Tarvittaessa puututaan toiminnassa ilmeneviin ongelmiin, kuten pakaran, etureiden, pohkeen ja takareiden kontrolliin sekä nilkan liikkuvuuteen. Jos pronaatio on pitkittynyt, niin siihen voidaan puuttua jalkaterän alueen harjoittein, pohjallisin ja jalkineohjauksen avulla. Currex Med Arch pohjalliset ja hieman enemmän tukea antavat PowerStep Pinnacle Low pohjalliset voivat sopia lieviin linjausongelmiin jalkaterän harjoitteiden ohessa.

Reisilihakseen kohdistetut harjoitteet ovat kuitenkin usein tärkeimmässä asemassa. Fysioterapeutit ja jalkaterapeutit hyödyntävätkin usein hyppääjän polvessa mm. isometrisiä, eksentrisiä ja niin kutsuttuja Heavy slow resistance training- harjoitteita. Harjoittelussa voidaan hyödyntää kotiharjoitteita, polven ojennuslaitetta, prässiä sekä myöhemmin kyykkyjä sekä askelkyykkyjä. Harjoittelun täytyy olla kuitenkin varsinkin alussa rauhallista toistonopeudeltaan sekä lepopäiviä on syytä pitää harjoitteiden välillä. Harjoittelussa levon ja rasituksen välinen suhde onkin tärkeä huomioida. Pitkällä tähtäimellä harjoittelu tulee suunnitella sen mukaan mitä jänne normaalissa arjessa ja mahdollisesti harrastettavassa lajissa joutuu kestämään.

Patella strap- tyyppinen polvituki saattaa vähentää jänteeseen tulevaa vetorasitusta. CRX patella polvilumpiotuen avulla treenit saattavat sujua kivuttomammin.

Shockwave- paineaalto voi olla turvallinen vaihtoehtona niille, joille harjoittelu ei tuota odotettuja tuloksia. Leikkaushoitoa voidaan arvioida kuntoutujan kanssa, jos 3–6 kk konservatiivinen hoito (mm. harjoitteet) ei ole tuottanut tuloksia.

Apuvälineet hyppääjän polveen

CRX patella polvilumpiotuki

Sukkamallinen polvilumpiotuki pysyy usein paremmin paikallaan kuin perinteinen patella strap

Currex Med Arch pohjalliset

Mikäli jalkaterä ja/tai polvi ohjautuu esim juostessa sisään, niin valmispohjallisista tai yksilöllisistä pohjallisista saattaa olla hyötyä

PowerStep Pinnacle Low pohjalliset

Napakka, mutta samalla dynaaminen pohjallinen. Jalkaan, jossa pitkittäinen kaari lievästi alentunut. Hieman suurempi tuenta kuin Currexin mallissa

Huom: Oireilu on syytä erottaa esimerkiksi patellofemoraalisesta kivusta, jossa kipukohta on usein ylempänä ja jota toisinaan pitkään polvet koukussa istuminen tai rappuskävely pahentaa. Hyppääjän polvessa kipua on usein syväkyykyssä.

Polven limapussin tulehdus voi oireilla myös lumpioon kiinnittyvän jänteen alueella. Sinding-Larsen-Johanssonin- tauti voi oireilla lapsilla tai toisinaan nuorilla, ketkä harrastavat aktiivisesti liikuntaa. Verrattaessa hyppääjän polveen Osgood-Schlatterin tauti aiheuttaa oiretta jännealueen toiseen päähän, jänteen sääriluuhun kiinnittyvään osaan.

Varaa aikasi fysioterapiaan

Hoitoon kannattaa hakeutua, mikäli kipu pitkittyy, liittyy traumaan ja jos jalka ei kestä astumista.

Voit varata ajan Myyrmäen tai Tikkurilan Auronin toimipisteeseen, jossa fysioterapeutti voi tutkia jalkasi, arvioida mahdollisen apuvälinetarpeen sekä suunnitella yksilölliset harjoitteet. Voit lukea lisää Myyrmäen ja Tikkurilan apuvälinevarastosta painamalla tästä.

Sivuston jalkaspesialisti.fi sisältö on ainoastaan täydentävää tietoa. Apua kuntoutukseen saat esimerkiksi lääkäriltä (mm. diagnosointi), alaraajafysioterapiaan erikoistuneelta terapeutilta tai jalkaterapeutilta.