Kuvassa jalkaterä, jonka pitkittäiskaari on laskeutunut voimakkaasti. Jalasta käytetään myös nimityksiä lattajalka, pes planus ja ylipronatoiva jalka. Pitkittäisen kaaren muodon näkee jalan sisäsivulta. Kaarta on syytä katsoa silloin kun seisot jaloillasi. Kaari on voi olla istuessa tai muutoin kun et seiso jaloillasi suurempi kuin seistessäsi. Tuolloin erityisesti jalan ryhdin harjoittelu on kannattavaa.

Sopiva pohjallinen avuksi

Useimmat verkkokaupassamme myytävistä pohjallisista sopivat jalkaterään, jonka kaari on alentunut lievästi. Kuvan mukaiseen paljon alentuneeseen jalkaterään tarvitaan usein yksilöllisiä ratkaisuja tai ammattilaisen suositus sarjavalmistesesta pohjallisesta. Currex Med Arch pohjalliset voivat sopia, mikäli koko pitkittäinen kaari ei ole seistessä kiinni lattiassa. Pitkittyneistä jalan ongelmista kärsiviä kuntoutujia suosittelemme menemään jalkaterään erikoistuneen fysioterapeutin, jalkaterapeutin tai lääkärin vastaanotolle. Suosittelemme myös käyntiä alaraajajoihin perehtyneellä terapeutilla vaikkei kipuja olisikaan, jotta voidaan arvioida tarvitseeko tilanteessa esimerkiksi alkaa tekemään harjoitteita. Usein onneksi huono jalkojen ryhti ei tarkoita automaattisesti jalkaongelmia, vaikka kipuja esiintyykin ko. henkilöillä enemmän kuin muilla.

Lattajalasta saattaa jäädä kuvan mukainen jalanjälki alustaan. Hyvä tapa tarkastella tätä on katsoa suihkun jälkeen lattialle jäävää märkää jalanjälkeä.