Kuvassa jalkaterä, jonka pitkittäiskaari on laskeutunut voimakkaasti. Jalasta käytetään myös nimityksiä lattajalka, pes planus ja ylipronatoiva jalka. Pitkittäisen kaaren muodon näkee jalan sisäsivulta. Kaarta on syytä katsoa silloin kun seisot jaloillasi. Kaari on voi olla istuessa tai muutoin kun et seiso jaloillasi suurempi kuin seistessäsi. Tuolloin erityisesti jalan ryhdin harjoittelu on kannattavaa.

Sopiva pohjallinen avuksi

Useimmat verkkokaupassamme myytävistä pohjallisista sopivat jalkaterään, jonka kaari on alentunut lievästi. Kuvan mukaiseen paljon alentuneeseen jalkaterään tarvitaan usein yksilöllisiä ratkaisuja tai ammattilaisen suositus sarjavalmistesesta pohjallisesta. Currex Med Arch pohjalliset voivat sopia, mikäli koko pitkittäinen kaari ei ole seistessä kiinni lattiassa.

Pitkittyneistä jalan ongelmista kärsiviä kuntoutujia suosittelemme menemään jalkaterään erikoistuneen fysioterapeutin, jalkaterapeutin tai lääkärin vastaanotolle. Suosittelemme myös käyntiä alaraajajoihin perehtyneellä terapeutilla vaikkei kipuja olisikaan, jotta voidaan arvioida tarvitseeko tilanteessa esimerkiksi alkaa tekemään harjoitteita. Mikäli jalan sisäsivulla on myös kipua, niin se saattaa olla merkki aikuisiällä eniten lattajalkaisuutta aiheuttavasta tibialis posteriorin toimintahäiriöstä. Esimerkiksi aikuisilla lapsuusiästä alkanut lattajalkaisuus ei välttämättä tuo mukanaan jalan vaivoja. Alentunut ryhti voi kuitenkin olla yhteydessä jalan kipuihin.

Lattajalasta saattaa jäädä kuvan mukainen jalanjälki alustaan. Hyvä tapa tarkastella tätä on katsoa suihkun jälkeen lattialle jäävää märkää jalanjälkeä.

Shopping Cart

Lisätietoa harjoitusvideoista

Tämän tuotteen ostajana voit hankkia pääsyn alaraajafysioterapeutin suunnittelemiin harjoitusvideoihin videoportaalissamme.

Alta otsikkoa klikkaamalla löydät tarkemmat harjoitekohtaiset esittelyt:

Harjoitteet etenevät nousujohteisesti, ja niissä on huomioitu eri kuntotason omaavat asiakkaat. Mukana lisäharjotteita lattajalkaan, joita voi tehdä tarvittaessa.

Tutkittuun tietoon ja käytännön kokemuksiin perustuvat alaraajafysioterapiaan erikoistuneen fysioterapeutin suunnittelemat harjoitusvideot koostuvat yli 20 minuutin videomateriaaleista, joissa kuvataan harjoitteet käytännössä.

Harjoitteilla pyritään edistämään jalan ryhtiä lievässä lattajalassa, mutta osa harjoitteista soveltunee myös merkittävämpään lattajalkaan. Harjoitteet etenevät nousujohteisesti, ja niissä on huomioitu eri kuntotason omaavat asiakkaat. Mukana lisäharjoitteita lonkalle ja venytyksiä pohkeelle, joita voi tehdä videon opastamissa tilanteissa tarvittaessa.

Alaraajafysioterapian käytäntöihin ja käytännön kokemuksiin perustuvat alaraajafysioterapiaan erikoistuneen terapeutin suunnittelemat harjoitusvideot koostuvat noin 20 minuutin videomateriaaleista, joissa kuvataan harjoitteet käytännössä.

Vaikka harjoitteet on valittu erittäin tarkasti ja niissä on pyritty parhaalla mahdollisella tavalla huomioimaan yksilöllisyys, niin ne eivät kuitenkaan saa korvata teille yksilöllisesti ohjattuja harjoitteita. Erityisesti vaikeissa jalan ongelmissa konsultoithan lääkäriä, alaraajafysioterapiaan erikoistunutta terapeuttia tai jalkaterapeuttia.