Jalkineet

Kenkien valintaan vaikuttaa muun muassa käyttötarkoitus ja yksilölliset tekijät.

Osta kengät mieluummin iltapäivällä, sillä jalat voivat turvota päivän mittaan. Kenkään tarvitaan 1–1,5cm käyntivara. Iän ja esimerkiksi raskauden myötä jalan koko vai muuttua. Esimerkiksi 60- vuotiaalla naisella kengän koko voi olla merkittävästi suurempi verrattaessa tilanteeseen kun hän oli 20- vuotias. Jalkineen kokonumerointi toimii vain viitteellisenä apuna. Liian kapeat ja matalakärkiset kengät puristavat varpaat suppuun lisäten päkiäkuormitusta. Kauan jatkuessa tämä voi johtaa haavaumiin diabeetikoilla, vasaravarpaisiin ja päkiän levenemiseen. Normaalisti kengän täytyy taittua päkiänivelen kohdalta kävellessä, mutta pääsääntöisesti ei muualta.

Mitä matalampi jalkineen korko on, sitä tasaisemmin kuormitus jakautuu alaraajoissa. Korkokengät voivat pitkäaikaisessa käytössä altistaa jalan etuosan virheasennoille, mutta hyväkuntoinen jalka kestää lyhytaikaista korkokenkien käyttöä. Akilleksen ja kantakalvon ongelmista kärsivät potilaat saattavat jopa hyötyä lyhytaikaisesta korollisten kenkien käytöstä. Tuolloinkin mieluiten käyttö vain terapeutin ohjauksen mukaan. Mikäli muutoin korkokenkiä halutaan kuitenkin käyttää, niin korkokenkien kanssa käytettäviksi sopivat hyvin sivuiltamme löytyvät pohjalliset korkokenkiin.

Jalkineen kärjessä on toisinaan niin sanottu käynti, jonka seurauksena varpaiden asento suuntautuu ylöspäin. Vältä tällaisia jalkineita. Toisinaan jalan ongelmissa tarvitaan sellaisia jalkineita, joiden pohjassa on päkiäkeinu. Myöskään tällöin varpaat eivät saa osoittaa ylöspäin, vaan keinun täytyy tulla jalkineen pohjan muodosta.

Ylipronatoiva jalka tarvitsee kiertojäykän kengän, missä on tukeva kantakappi. Luja kantakappi ei taivu takaa painettaessa. Jäykkään jalkaterään sopii paremmin kiertolöysämpi jalkine.

Mikäli käytät tukipohjallisia, kokeile aina pohjallisten sopivuutta jalkineeseen kenkäostoksilla käydessäsi.

Reumaatikot, diabeetikot ja pitkäaikaisista jalkaterän virheasennoista kärsivien potilaiden kannattaa kiinnittää erityistä huomiota jalkineisiinsa. Myös akuuttiin jalkaterän kipuun voidaan vaikuttaa oikeanlaisilla jalkineilla. Usein esimerkiksi normaaali juoksukenkä toimii hyvin lievittämään akuuttia kipua, mutta kaikissa tilanteissa se kuitenkaan toimi halutulla tavalla. Mikäli et löydä sopivia jalkineita esimerkiksi urheilukaupasta, niin suosittelemme valitsemaan jalkinekauppanne huolella. Esimerkiksi Kenkä-Ralesta Helsingistä löydät diabeetikoille tai reumaatikoille hyvin sopivia jalkineita. Toisinaan hyvät kenkäkaupasta hankitut jalkineet eivät ole riittäviä, jolloin kannattaa hakeutua yksilöllisiä jalkineita myyviin erikoisapuvälinemyymälöihin.

Jalkaterän ongelmista kärsivän potilaan kannattaa kysyä apua asiantuntijalta, kuten alaraajoihin erikoistuneelta fysioterapeutilta, jalkaterapeutilta, jalkahoitajalta tai lääkäriltä. Ammattitaitoiselta suutarilta saat apua pienempiin jalkineiden muutostöihin liittyen.



Currex Mid Arch Pohjalliset

Erinomainen yleispohjallinen suurimmalle osalle jaloista. Currexin dynaaminen tuenta toimii erityisesti niille kenen pitkittäinen jalkaterän kaari on normaali tai hieman madaltunut. Currex Mid Arch on myös turvallinen valinta korkeaan pitkittäiseen jalkaterän kaareen. Korkeakaarisen jalan omaavat eivät saa pohjallisesta voimakasta pitkittäiskaaren tukea, mutta tuote tasoittaa jalan painetta kävellessä tai esimerkiksi juostessa. Vaikeissa jalkaterän ongelmissa konsultoithan alaraajoihin erikoistunutta fysioterapeuttia tai jalkaterapeuttia.